مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

اينجانب درصدد ازدواج هستم ولي مشكلات مادي اجازه اين كار را نمي دهدلطفا مرا راهنمايي كنيد.
انسان حالات گوناگوني دارد. در نهج البلاغه از امير المومنين(ع) نقل شده: «ان للقلوب شهوه واقبالا وادبارا» بنابراين قلب انسان گاه اقبال به خدا و معنويات دارد و گاه پشت مي كند. در اين رابطه فرموده اند: در هنگام اقبال دل، به مستحبات و مندوبات بپردازيد و در صورت ادبار به واجبات اكتفا كنيد. البته هر قدر انسان مجاهده نفس بيشتري كند و با خدا وقرآن و اهل بيت انس بيشتري گرفته و دل از هواهاي نفساني تخليه كند به تدريج اقبالش بيشتر شده و به صورت ملكه راسخه در مي آيد. آن گاه است كه در همه حالات به ياد خدا و متوجه اوست و هيچ چيز نمي تواند او را از محبوب حقيقي باز دارد. اين همان حالتي است كه از آن تعبير به «نماز دائم» شده است: {Sخوشا آنان كه الله يارشان بي # به حمد و قل هو الله كارشان بي S} {Sخوشا آنان كه دايم در نمازند# بهشت جاودان مأوايشان بي S} جواني دوران بحران جنسي است و اين غريزه سركش، عمده ترين فشار روحي و جسمي را به جوانان وارد مي سازد. پس بايد موانع غيرمنطقي ارضاي مشروع اين غريزه، از ميان برداشته شود. لازم به ذكر است كه مشكلات گوناگوني در جامعه ما، از ازدواج به موقع (بلكه از ازدواج) جلوگيري مي كند و از طرفي جواني كه در اوج سركشي قواي جنسي قرار دارد و راه به جايي نمي برد چگونه مي تواند خود را حفظ نمايد؟ و اگر عده اي يوسف وار بتوانند خود را حفظ نمايند، آيا همه اين توان و قدرت را خواهند داشت. ترديدي نداريم كه همه اين مشكلات فعلي كه بيشتر ريشه در فرهنگ عمومي جامعه دارد، غل و زنجيرهاي آهنيني را بر دست و پاي تمامي افراد جامعه به خصوص جوانان زده است و ارضاي طبيعي و مشروع يكي از نيرومندترين غرايز را دشوار، بلكه محال نموده است. پس بايد با حركتي عظيم و بنيادي در فرهنگ جامعه، ساختار فكري مردم در اين زمينه زير و رو شود تا اين قيد و بندها از هم گسسته گردد. چرا پسرها بايد در طغيان نيروي جنسي خويش نابود شوند و دختر جوان نيز از همين مسأله رنج ببرد، ولي امكان دسترسي مشروع به يكديگر و ازدواج سهل و آسان را نداشته باشند. ما نيز اميدواريم كه با روشنگري و بيان مسائل و برنامه ريزي عمومي در جامعه اين مشكل مرتفع گردد؛ معضلي كه ميليون ها جوان جامعه ما گرفتار آنند. حل عمومي اين مشكل برنامه ريزي دقيق و سرمايه گذاري كلاني را مي طلبد، كه اميد است مسؤولين نسبت بدان اهتمامي بيش از پيش بورزند. در بعد فردي پيشنهاد ما به شما اين است كه با مشورت خانواده خود، فرد مناسبي را شناسايي و در صورت قبول، وي را عقد كرده و ازدواج را تا حدود دو سال به تأخير بيندازيد. اين مسأله باعث مي شود كه در حال حاضر گرفتار مخارج سنگين ازدواج نشويد و در عين حال از مزاياي شيرين دوران نامزدي - كه از بهترين ايام زندگي است - برخوردار شويد. افزون بر آن در اين مدت پختگي بيشتري براي تشكيل خانواده كسب نموده و كم كم مي توانيد در كنار درس، كاري نيز دست و پا كنيد و براي تشكيل يك زندگي ساده و ابتدايي آماده شويد. البته تا زمان اقدام، ما شما را به رعايت تقوا توصيه مي كنيم. از تماشاي صحنه هاي محرّك و رفت و آمدهاي غير اخلاقي و نيز تنهايي پرهيز كنيد و با مراقبت بر نماز در اين راه از خداوند مدد بگيريد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.